Jacob Salmon

Det var vist praksislæring vi kom fra

In Kompetenceudvikling, Læring on 21. januar 2011 at 15:48

Jeg skrev for nogen tid siden om praksislæring og dens manglende venner i erhvervslivet og lovede også i den forbindelse, at give et nærmere bud på arbejdet med praksislæring i hverdagen.

Ledelsesopgaven er blevet mere kompleks, men det er stadigt vanskeligt at snige sig uden “medarbejderudvikling” som en central ledelsesopgave. Lad os her kort glemme at rammerne for kompetenceudvikling er virksomhedens strategi og indsatsområder – for det er efterhånden tærsket godt igennem og i stedet kigge på den praktiske løsning. Det er nemlig der det stadig halter.

Lad mig starte med: Alle medarbejdere skal have en ”udviklingskontrakt” (ikke et godt navn, men det bedste jeg lige kunne komme på). En udviklingskontrakt forhandles imellem leder og medarbejder i forlængelse af udviklingssamtalen og den ligger naturligvis hensigtsmæssigt efter der har været drøftet fokusområder for den kommende periode. Desuden bør udviklingskontrakten vendes ca. hvert kvartal.

Udviklingskontrakten indeholder mål for de kompetenceområder medarbejderen skal lære (ikke noget nyt i det – men nu kommer det der ofte ikke sker og er lidt nyt, hvis der er nogen som stadig læser med). Kontrakten skal også indeholde aftalen om hvordan medarbejderen skal lære det – og her er svaret ikke et kursus som det ofte ender med i den virkelige verden. Hvis vi skal tage praksislæring alvorligt, skal der her være en struktureret og detaljeret plan over de aktiviteter vi forventer fører til den ønskede læring. En tommelfingerregel er, den skal for mindst 70 % vedkommende omhandle aktiviteter i medarbejderens dagligdag og formentlig kun række et kvartal frem ad gangen. Det kunne for den nye juniorsælger være: At deltage i 6 kundemøder sammen med rutineret kollega, udarbejde 5 kundeoplæg selvstændigt med review af kollega, læse virksomhedens politikker omkring salg og service, gennemføre t kundemøder selv under supervision, opfølgningsmøder med lederen hvor medarbejderen medbringer refleksion over egen udvikling o.s.v. Og så kan det da godt være medarbejderen skal på et sælgerkursus også.

Tænk hvor mange penge du kan spare hvis medarbejderen lærer mens han arbejder…….

Poul Kristian Mouritsen

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: