Jacob Salmon

Business Intelligence versus Market Intelligence

In rådgivning on 20. december 2010 at 19:13

Hvis man kigger rundt i landskabet finder man masser af litteratur og udbydere af forskellige Business Intelligence systemer, hvilket jo er godt nok.

Kigger man derimod efter materiale og udbydere af Market Intelligence er resultatet nedslående.

Men hvorfor er der så stor fokus på at behandle interne tal og benchmarks, kontra at opnå større kundeindsigt og markedsforståelse?

En af årsagerne efter min mening er, at virksomhederne har alt for travlt med at analysere historiske data i stedet for at komme ud over stepperne og forstå det marked man er på og hvordan markedet ser ud på kort og lang sigt!

Selvfølgelig kan man lære noget af at analysere interne data – men det giver ikke nye kunder i butikken. Før finanskrisen skænkede man ikke Market Intelligence nogen tanker fordi der var masser af kunder og omsætningen steg år for år.

Situation er nu en anden – da kunderne ikke længere bare hænger på juletræet og er lige til at plukke, for der skal kæmpes og markedsforståelsen er mere vigtig end nogensinde før.

Derfor har jeg sammen med forsker Peter Lindgren skrevet bogen Market Intelligence The practical Way. Det er en praktisk orienteret lærebog om hvordan man kommer i gang med at indsamle markedsinformationer, så man både opnår en større forståelse af markedet, så strategiske beslutninger træffes på baggrund af valide markedsdata i stedet for mavefornemmelser og følelser

Bogen kan rekvireres hos undertegnede ved at sende en mail til oma@lindberg-international.com

God jul derude og held og lykke i 2011

Ole Moth Madsen

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: