Jacob Salmon

Sådan bliver du en menneskelig iPhone!

In Kunderelationer, rådgivning on 14. december 2010 at 12:30

De sidste to år af mit studie på Informationsvidenskab på Aarhus Universitet var jeg (for?) meget optaget af den kontroversielle tyske filosof Martin Heidegger. Han var/er kontroversiel fordi han aldrig rigtig tog afstand fra nazismen. Dog stadig udråbt af mange som det 20. århundredes vigtigste europæiske filosof.  Men hvis du kan lade den irriterende kendsgerning ligge et øjeblik, så har Heidegger i årtier været en inspiration for store dele af den internationale forskning indenfor HCI området (human computer interaction), der blandt andet dækker ‘usability’ eller på almindelig dansk ‘brugervenlighed’, især hvad angår it systemer. Heidegger skrev om teknologi i 1920’erne på en måde som åbenbart giver mening idag. Tankevækkende; men hvad faen har det med konsulenter at gøre? Jo ser du:

Det var sådan noget; teknologi; brugervenlighed, usability, jeg skrev speciale om; hvordan gode, ‘userfriendly’  it-systemer gør sig ‘transparente’ med et Heidegger’sk udtryk, dvs gør sig gennemsigtige for brugerne, forstået på den måde at teknologien, der står imellem fx en bankkunde, der ønsker at hæve penge i en hæveautomat, og så selve pengene, er så ikke-forstyrrende, så usynlig, så ‘transparent’, som muligt: Bankkunden der ønsker at hæve penge er ifølge denne tankegang ligeglad med selve teknologien der gør det muligt at hæve penge, kunden ønsker intet andet end pengene. Derfor bør teknologien i princippet være usynlig, transparent.

I andre situationer må teknologi gerne være lækker når det tages i brug, jævnfør en iPhone, men det skal meget hurtigt forsvinde mellem hænderne på brugeren, for ikke at stå i vejen for det brugeren ønsker at gøre: Selv en iPhone skal forsvinde og gøre sig usynlig for ikke at stå i vejen for det brugeren ønsker at gøre; tag et foto og maile det til mormor fx. Det er en balance som Apple på en eller anden måde har fattet i helt utrolig grad, hvor de fleste af Apples konkurrenter irriterer brugerne mere end de gør dem glade.

Det slog mig i aften, efter en hel dag med nogle meget sympatiske, begavede og pænt successfulde  it-folk i en god lille virksomhed i Odense, at min opgave på mange måder er at være en slags menneskelig iPhone; at være indbydende så de gider gå igang med opgaven, men derefter meget hurtigt forsvinde, gøre mig usynlig, transparent, og ikke stå i vejen for det mine kunde ønsker: At gennemføre en proces hvor nogle vigtige opgaver bliver udført, opgaver der har stor betydning for deres virksomheds fremtid. Det er selvfølgelig vigtigt at træde frem en gang imellem, men kun når det er nødvendigt; du er den brugervenlige teknologi, så træd frem for at hjælpe, og forsvind så igen. Det kræver selvfølgelig, at du i samarbejde med kunden har designet en god proces, og det er jo hele kunsten..

Så gør dig og processen brugervenlig, men forsvind derefter straks, for kun at dukke op på de rigtige tidspunkter med hjælp til hvordan de løser opgaven og når i mål. Sådan bliver du en menneskelig iPhone.

– salmon

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: