Jacob Salmon

Gamle oste, ure og banker – og et cool nyt business tool

In Bøger, rådgivning on 11. november 2010 at 10:35

Jeg deltog i en meget inspirerende workshop fornylig i Silkeborg, med den schweiziske forfatter og fordragsholder Alexander Osterwalder. Innovative højdespring kommer fra de mærkeligste steder i dag, og pt skal man til et af europas mest konservative lande for at finde noget af det mest nyskabende indenfor konsulentmetoder. Alexander Osterwalder og et forskernetværk står bag en interessant måde at arbejde med forretningsmodeller, en model de kalder ‘business model canvas’. Bogen han i det sidste års tid er blevet kendt for hedder ‘Business Model Generation’, en bog jeg  vil anbefale til enhver der er interesseret i forretningsudvikling og strategi – og iværksætteri for den sags skyld.

Osterwalders grundlæggende idé er at det at arbejde med forretningsmodeller bør foregå på samme måde som designere og arkitekter arbejder; med prototyper, konstant udførende i hurtige ryk hvor der skabes noget ud af ideer der vælges uden megen diskussion. Problemet, siger han, med den måde vi er opdraget og uddannet på er, at vi normalt får en masse ideer, dernæst bruger vi tid på at udvælge den bedste idé, og derefter går vi igang med at planlægge og udføre. Men den fremgangsmåde kræver, at vi med sikkerhed ved, at den valgte idé er den bedste. Det er bedre, siger han, at gøre som arkitekter; vælg hurtig en af dine ideer, udfold den ide meget hurtigt i en prototype, brug max 20 minutter, og snak så om prototypen. Det lærer man meget mere af, og man når igennem mange flere ideer, der prøves af en for en.

Folk der arbejder med forretningsudvikling og strategi bør faktisk, er Osterwalders budskab, arbejde dels som sociologer/antropologer; dvs forstå til bunds de mennesker du forsøger at skabe værdi for, dels som designere/arkitekter der bruger hurtige og mange prototyper til at nå til et bedre resultat i sidste ende.

Jeg har allerede brugt Osterwalders business model canvas i et møde med en virksomhed, og den er virkelig god som et simpelt men helhedsorienteret dialogværktøj.

Der er mere  på vej i kommende indlæg om business model canvas; blandt andet talte jeg med Alexander Osterwalder om hvordan business model canvas og Breakaway meget fint kunne bruges sammen.

Besøg  websitet om bogen, eller  hans blog.

– salmon

  1. […] Samme budskab har Alexander Osterwalder, manden bag ‘business model generation’, en bog om en ny måde at arbejde med forretningsmodeller på, som jeg omtalte for noget tid siden her på bloggen. […]

  2. Jamen, jeg kan slet ikke være mere enig. I vores brugerdrevede processer bruger vi design og visualiseringer så meget det overhovedet kan lade sig gøre. Ikke kun til prototyping, men vi udstyrer brugere med kameraer, så vi kan forstå deres verden ud fra de billeder de tager, vi får deltagerne til at lave plancher, og vi tegner processer med kontaktpunkter (blue prints) HVORFOR? Fordi billeder og modeller siger mere end 1000 ord. Prøv lige at beskrive et kunstværk med ord….Vi kan lære rigtig meget af designmetoder.

  3. […] Poul Mouritsen fra Mindbiz og Jacob Salmon har oversat og layoutet en dansk udgave af tidligere omtalte Alexander Osterwalders ‘business model canvas’. Det er en pdf fil, lige til at printe ud i A0 (A nul) […]

  4. […] sidder for tiden og arbejder med Business Model Canvas og kortlægger sideløbende hvilken værdi vi som konsulenter har skabt i de forskellige […]

  5. […] sidder for tiden og arbejder med Business Model Canvas og kortlægger sideløbende hvilken værdi vi som konsulenter har skabt i de forskellige […]

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: