Jacob Salmon

Hvorfor går CRM ofte galt?

In rådgivning on 8. november 2010 at 08:00

Mange danske virksomheder oplever problemer med at få fuld udnyttelse af deres CRM. Alt for ofte mangler der valide data og felter der ikke er udfyldt. Spørgsmålet er hvorfor det går galt?

En simpel forklaring er, at man i projektgruppen ikke har repræsentanter fra alle afdelinger der skal bruge CRM + en simpel 4 steps model hvor man låner værktøjer fra LEAN-verdenen.

Bred involvering er hørt før – men man er nødt til at få alle input fra salg, marketing, ledelsen, service, support, IT og produktchefer inden man går i gang med CRM

Jeg har gode erfaringer med denne 4 steps model

Step 1: Nuværende i CRM

Få tegnet op hvordan er hele flowet er fra kundekontakt til tilbudsgivning – således man får belyst hvor og hvornår man taster data ind i CRM. Man kan gå videre til step 2 når alle er enige om flowet

Step 2: Diskussion af hullerne i osten

Få analyseret hvor problemerne er med flowet i forhold til CRM. Har vi for mange felter eller mangler der automatik.

Step 3: Hvordan skal flowet i fremtiden være i CRM

Tro mig kreativiteten og ideerne kommer i overflod når først man har været igennem step 1 og 2. På den måde får man afstemt hvilke data der skal være i CRM og hvad der forventes af brugerne

Step 4: Kig på systemer

Så kan man kigge på systemer fordi man nu ved hvad der skal være i CRM. Og tro mig i 99% af tilfældene er det ikke CRM-systemerne der er begrænsningen for succes men menneskerne.

Så hvorfor ikke finde det rigtige CRM-system ved at bruge en model jeg ved der virker så CRM bliver en hjælp til øget salg?

– ole moth madsen

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: