Jacob Salmon

Er tiden til Market Intelligence kommet?

In Bøger, rådgivning on 3. november 2010 at 08:00

Mange virksomheder undrer sig over hvorfor de markeder de sælger til ikke er så attraktive længere.

De samme virksomheder undrede sig ikke over da det gik godt og man oplevede det samme marked blev fordoblet på få år! Når man bare undrer sig og ikke analyserer markedet – ja så følger man bare markedet i med- og modgang. Markedsindsigt er netop det som er essensen af Market Intelligence.

Det gælder om at få indsamlet og analyseret data således at man kan basere sin hovedstrategi på valide data frem for mavefornemmelser og gætterier. Ved at have kvalificeret data kan man finde de segmenter og kunder, der er mest attraktive i fremtiden. Når jeg mener at Market Intelligence giver input til hovedstrategien betyder det også indirekte at salgs- produkt og marketingstrategien kommer i spil, da man jo i hovedstrategien giver retningen til de underliggende strategier.

Hele formålet med Market Intelligence er at fokusere indsatsen på de markeder der er mest attraktive i stedet for at skyde med spredhagl:-) Et konkret eksempel på hvor vanvittig markederne har udviklet sig er det professionelle skibsmarked.

I 2003 blev der bygget 1002 nye skibe over 2000DWT

I 2007 blev der bygget 2300 nye skibe over 2000DWT

I 2010 forventes der 1900 skibe bygget over 2000DWT

I 2012 forventes at der igen ca. 2300 nye skibe over 2000DWT

Så hvis man bare sidder og undrer sig derude – ja så vil man i de næste 2-3 år opleve omsætningsfald. Hvis man derimod analyserer tallene år efter år vil man kunne analysere sig frem til hvilke rederier, værfter og motorbyggere, der vil opleve vækst på skibsmarkedet. Så kan man gå målrettet efter disse kunder i stedet for bare at tage den sædvanlige ”mælkerute” og håbe på godt vejr.

Tiden er kommet til at få etableret et Market Intelligence system, men husk at det stadig er mennesker der skal træffe beslutningerne i din virksomhed. Jeg tror de fleste synes det er sjovere at træffe beslutninger ud fra konkrete og valide markedsdata frem for en sælgers mavefornemmelse. Bogen Market Intelligence – the Practical Way” som netop er udkommet hjælper dig godt på vej på området.

– moth madsen

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: