Jacob Salmon

Fremtidens Ledelse(srådgiver)

In Ledelse, rådgivning on 19. oktober 2010 at 09:10

Det kan godt være at min begejstring pt. for Gary Hamels ‘Fremtidens Ledelse’, er et udtryk for dårlig timing, og at mange måske allerede har lovprist den bog, men så er det tid til at gentage budskabet: Den bog er noget af det mest fremsynede der er skrevet om ledelse i mange år. Og der er mange interessante spørgsmål som bogen rejser ikke bare for ledere, men selvfølgelig også for ledelsesrådgivere. For hvordan skal konsulenter i et land som Danmark egentlig forholde sig til de visioner Gary Hamel tegner omridset af?

Skal ledelsesrådgivere presse på for at skabe en ny ledelseskultur derude i organisationerne, og dermed forsøge at skabe efterspørgsel efter nye typer af konsulentydelser, eller skal vi vente på at behovet opstår, og så reagere derefter? Jeg mener naturligvis det første, men det kræver også at ledelsesrådgivere over en bred kam flytter sig, forandrer sig, fornyr sig. For det er en helt ny indstilling til det at være leder, det at arbejde sammen i en organisation, Gary Hamel søger. Og hvis vi er på vej derhen, hvilken jeg tilslutter mig, så kræver det at konsulenverdenen bevæger sig hurtigere end erhvervslivet generelt. Hør bare:

“Hvis der var ét spørgsmål, der optog lederne i det 20. århundrede, var det dette: Hvordan får vi mere ud af medarbejderne? På ét plan er det et harmløst spørgsmål – hvem kan have noget at indvende imod et mål om at øge den menneskelige produktivitet? Og dog er det et spørgsmål, der er præget af den tankegang, der var karakteristisk for det industrielle samfund: Hvordan får VI (dvs ‘ledelsen’) MERE (dvs. produktionsenheder pr. time) ud af VORES medarbejdere (dvs. de personer, der er tunget til at adlyde vores ordrer?).”

“Kan du komme i tanke om en situation, hvor noget, der blev pålagt dig, var til større glæde for dig end noget, du valgte at gøre? Nej? Det er der heller ikke andre i organisationen der kan. Mennesker er mere entusiastiske, når de foretager sig ting, de har lyst til.” (s. 249)

Det spændende er, at Hamel understøtter disse ideer – der jo inviterer os til at forestille os en verden, hvor en given medarbejder selv bestemmer, hvilke opgaver vedkommende selv udfører eller – med eksempler fra succesfulde virksomheder fra den virkelige verden. Her et citat fra bogens kapitel om W.L. Gore, den amerikanske virksomhed bag bl.a Gore Tex:

“Hos Gore kan praktisk taget samtlige medarbejdere sige: “Jeg gør præcist det, jeg har meldt mig til”. Og en leder fortæller: “Hvis du fortæller nogen her, hvad de skal, er de færdige med at arbejde for dig.” (s. 117)

Hvordan er det lige det passer ind i de nuværende verdensbilleder og værktøjskasser, som ledelsesrådgivere render rundt med i danske virksomheder og organisationer i 2010?

– salmon

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: