Jacob Salmon

Freemium Konsulenter?

In Kunderelationer, rådgivning on 13. oktober 2010 at 23:40

Freemium er den nye hype inden for innovativ forretningsudvikling og den går sin gang inden for såvel teknologi, software, uddannelse som energi. Freemium modellens grundtræk er, at man udvikler og distribuerer et gratis produkt/ydelse, som kan tiltrække en stor kundemasse og man sideløbende/efterfølgende konverterer en del af denne kundemasse til et betalende segment.

Freemium modellen er tillokkende fordi den kun kan realiseres gennem umiddelbar værdiskabelse hos kunderne og fordi skrabe en stor kundemasse sammen på relativ kort tid.

Udfordringerne er med freemium modellen er at man ressourcer til at drive sin virksomhed uden toplinje i lang tid, inden det for alvor lykkes at konvertere en ikke uvæsentlig andel  “gratisterne” til kunder som er villige til at betale for premium produkter og services.

Min viden og erfaring med freemium fra et udbyder perspektiv er lille og begrænser til salg af gratis udviklingsmøder og workshops, men det kan man vel i bund og grund ikke kalde for rendyrket freemium. Det er vel nærmere “de tre første er gratis- modellen” :-).

Mit brændende spørgsmål lige nu er: Kan man bruge freemium modellen i vores konsulentbranche og i givet fald hvordan?

For mig at se er grundforudsætningerne følgende:

1. Der skal være et skalerbart “free” produkt/service som skaber umiddelbarværdi for vores kunder

2. Der skal være et skalerbart “premium” produkt/service og/eller en “premium” konsulentydelse, som kunderne er klare til at betale kassen for

Disse grundforudsætninger kræver at vi gør op med den måde, som vi i dag driver vores konsulentforretning på, men hvordan gør vi det? Kan vi det?

Gode ideer modtages gerne !-)

  1. Spændende indlæg. Har selv netop læst Chris Andersons Free, hvor han diskuterer Freemium forretningsmodellen, og har også gjort mig nogle af de samme tanker som dig, men fedt at du får dem på skrift. Jeg synes afgjort, at ‘Freemium konsulenter’ et et spændende koncept, og jeg vil gerne komme med et input til dit indlæg: En af de ting vi har forsøgt at gøre i Elevated, er at skabe værktøjer der dels er fysiske, jf Breakaway, som er et designet, fysisk objekt i en kasse der kan lånes ud, eller digitale, eller online spillet Business Battle, som kunder nogle gange prøver gratisk, og jf et kommende produkt, et gratis, online analyse værktøj, som vi faktisk lancerer helt i tråd med freemium modellen. Alle disse tre produkter, kan faktisk skabe værdi for kunder og potentielle kunder, uden at jeg som konsulent behøver at være tilstede. Det er faktisk en forudsætning, mener jeg, for at Freemium modellen kan komme i spil for vores branches vedkommende.

    For det der jo er humlen ved konsulenter er, at de lever af at sælge deres tid, deres personlige, uerstattelige, afgrænsede tid på jorden! Jeg mener ikke, at denne tid, vores fysiske tilstedeværelse hos kunden, eller sammen med kunden, i real time (face2face, tlf, Skype, whatever) kan gøres til genstand for freemium strategi. Jeg mener derimod, at det vi konsulenter har, som ikke er vores dyrebare tid, det kan og bør vi overveje at forære væk – så længe det har reel værdi for andre i sig selv. For hvis ikke det skaber reel værdi for andre, så er der jo bare tale om gammelkendte tricks; ‘try before you buy’, eller ‘“de tre første er gratis- modellen”, som du selv siger. Chris Anderson, forfatter til ‘Free; The Future of a Radical Price’ (som ikke har fundet på freemium modellen, men han skriver om det i sin bog), siger om sig selv, at han tager sig rigtig godt betalt for at holde et foredrag i to timer for en bestemt gruppe mennesker, som han står overfor og kan interagere med, mens han ikke har noget imod at forære en gratis, digital kopi væk af sin bog.

    Så jeg mener kort sagt, at ‘freemium konsulenter’ bør overveje at forære det væk de har, som giver reel værdi for kunder og potentielle kunder, og tage en så høj pris for deres ‘facetime’ tid som muligt. Et måske lidt firkantet input, men ikke desto mindre i min optik en mulig indgangsvinkel til at snakke om dit forslag om Freemium konsulenter.

    • Tak og helt enig!

      God freemium konsulentcases modtages gerne i dette forum – for jeg synes oftest at det ender med det du kalder – try before you buy – og det holder ikke.

  2. […] ‘Lang hale’ handler i det her tilfælde om konceptet ‘the long tail’, som forfatteren Chris Andersson har skrevet en bog der hedder. Chris Anderson (Wired Magazines’s redaktør) har i øvrigt også skrevet bogen ‘Free. The Future of A Radical Price’, bogen hvori han bl.a beskriver og behandler forretningsmodellen ‘freemium’, som omtalt i et andet interessant blogindlæg her på 13. Etage. […]

  3. […] i oktober sidste år var der en blogger her på 13. Etage der foreslog konceptet ‘freemium konsulenter’. Det var […]

  4. […] i oktober sidste år var der en blogger her på 13. Etage der foreslog konceptet ‘freemium konsulenter’. Det var […]

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: